پشت سرویسهای پیامکی و مسابقههای اپراتورهای تلفنهمراه که با اعصاب برخی مشترکان بازی میکند، کسبو کار پنهانی نهفته است،تجارتی که در آن افراد مشخصی به شغل «بازی» اشتغال دارند. کسانی که ماهیانه ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان شارژ میخرند و آخر ماه جایزه ۱۰۰ میلیونی را به خانه میبرند و این ماجرا ادامه دارد.
به گزارش ایتنا از فارس، مشترکان اپراتور اول و دوم تلفن همراه روزانه چندین پیامک با موضوع دعوت به خدمات ارزش افزوده و مسابقه همراه با وعده جایزه دریافت میکنند.
شاید برای بسیاری از مردم این پیامکهای گاه و بیگاه، یکی از انواع مزاحمت از سوی اپراتور تلقی شود، برخی نیز سؤال میکنند که «واقعا این جوایز داده میشود؟» اما کمتر کسی تصور میکند برخی زندگی خود را روی مسابقه پیامکی چیده باشند.
جوایز اپراتورها از سال ۸۵ و با ورود اپراتور دوم تلفن همراه باب شد. «خاطره هواپیمای دو نفره» امروز با «بنز مرسدس»، «بیام و Z4» و اخیرا «مازراتی» ادامه دارد.
جوایزی اغوا کننده که هوش از سر مشترک پیر و جوان میبرد؛ به ویژه آنهایی که هزار و یک آرزو در سر دارند.
شرکت بیپ، مبنا و آپسان بیشترین سهم را از خدمات VAS و مسابقهها دارند.
در بازار خدمات VAS که با سرعت زیادی در حال رشد است، برخی شرکتها انحصاری با یک اپراتور کار میکنند و برخی نیز با هر دو اپراتور همکارند.
در اپراتور همراه اول بزرگترین شریک ارزش افزوده شرکت آپسان است و بزرگترین شریک ارزش افزوده اپراتور ایرانسل شرکت مبنا است که گفته میشود متعلق به پسر مدیرعامل ایرانسل است.
ایرانسل مستقیم با شرکتهای VAS کار میکند و همراه اول از طریق ۴ شرکت واسطه به نام Agree gator.
در سایت رسمی اپراتورهای تلفن همراه صفحهای مختص مسابقهها و برندههای جوایز وجود دارد، اما داستان همه برندهها حکایت خوششانسی نیست.
فارس در پیگیری سوژه مسابقات پیامکی و جوائز اپراتورهای تلفن همراه اطلاعات جدیدی به دست آورده است.
رفت و آمد به برخی شرکتهای ارائهدهنده خدمات ارزشافزوده و گفتوگو با برگزارکننده مسابقات پیامکی از وجود «بازیکنندههای حرفهای» پشت برخی بازیها خبر میدهد.
بازیکنندههایی که به جایزه اپراتورها به چشم شغل نگاه میکنند و بیشتر از یک شغل عادی در روز برای آن وقت میگذرانند، کسانی که برای آغاز یک مسابقه جدید منتظر تبلیغ پیامکی اپراتور نمیشوند و مرتب به صفحه مربوط به بازیهای جدید و جاری روی سایت رسمی اپراتور سرمیزنند. سایت رسمی اپراتور اطلاعاتی درباره اسامی این افراد بدست میدهد.
مدیران شرکت VAS هیچ یک حاضر نیستند نامی از آنان در گزارش برده شود اما در تجربیات و خاطرات خود از افرادی صحبت میکنند که برای مثال همزمان با ۲۰۰ سیم کارت در یک مسابقه شرکت میکنند و ماهی چند میلیون شارژ میخرند.
یکی از این مدیران توضیح میدهد:حرفهایها پس از پاسخ دادن به یک سؤال، سیمکارت را از گوش درمیآورد، سیمکارت دیگری میاندازد و این کار تا سیمکارت دویستام و پاسخ به تمام حداقل ۳۰ تا ۵۰ سؤال مسابقه ادامه دارد.
تمام این کارها برای بالابردن شانس برنده شدن است و البته که در مسابقات امتیازی این شیوه خوب جواب میدهد.
اما مردها تنها شاغلان بازار مسابقات پیامکی نیستند. یکی از برندهها خانمی است که با ۱۱۰ سیمکارت در مسابقهای شرکت کرده است.
خانم دیگری که ۷ میلیون برای شارژ سیمکارتاش هزینه کرده و تاکنون یک مگان برنده شده، از دیگر اهالی این بازار است.
به طور کلی در مسابقهها وقتی پای «امتیاز» و اعطای جایزه به دارندگان بیشترین امتیاز در میان باشد، حرفهایها آماده به شروع و پیشتازند و در رقابتهای دیگر احتمال برنده شدن افراد عادی بیشتر است.
درنهایت در کسبو کار مسابقههای پیامکی، به طور متوسط کسی که ماهیانه ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان شارژ بخرد، آخر ماه انتظار برنده شدن جایزه حدود ۱۰۰ میلیونی را دارد و کسی که حدود ۵ میلیون تومان هزینه کند، حدود ۲۰ میلیون تومان برنده خواهد شد.
در این میان برندهها به اصطلاح با هم «گاوبندی» هم میکنند. یکی از آگاهان این بازار میگوید: در یکی از مسابقهها ۳ بازیکننده حرفهای به ترتیب با بیشترین امتیازها، ۳ ماه متوالی جایزه ۱۰۰ میلیون تومانی را برنده شدند.
اما تجارت مسابقات پیامکی به این جا ختم نمیشد. سال پیش در یکی از مسابقات که هر روز ۲۰ میلیون تومان جایزه داشت، سایتی راهاندازی شده بود که پاسخ سؤالات را میفروخت.
این شغل سن ندارد. اغلب، افراد ۳۰ سال تا ۵۰ ساله در این شغل هستند.
آدمهای محترمی که ظاهر عادی دارند؛ اما شغلشان چندان عادی نیست. کار به جایی رسیده که چهرههایی که هر ماه و هر هفته برای دریافت جوایز مراجعه میکنند، تکراری شدهاند. اقای «مهدی. ل» یکی از این افراد است.
اما بازیکنهای حرفهای مخاطبان اصلی شرکتهای VAS نیستند و اوضاع بر وفق مراد برگزارکنندههای مسابقات نیست.
مدیر یکی از شرکتهای VAS میگوید: هدف ما این است که مردم عادی به صحت برگزاری مسابقات و اعطای جایزه اعتماد کنند و این تجربه را به دیگر کاربران نیز منتقل کنند.
اینکه ۵۰ نفر مثل همیشه به ما اعتقاد راسخ داشته باشند و هر هفته به همان چهرههای ثابت جایزه دهیم، مطلوب ما نیست.
از این رو برخی از شرکتهای VAS چندی است راهحلهایی برای جلوگیری از تکراری شدن چهرههای برنده، دست و پا کردهاند.
آنها سعی کردند افزایش مهندسی شده شانس بازیکنهای حرفهای را کم کنند. کاری که مورد گلایه و اعتراض آنان واقع شده است.
یکی از آنها توضیح میدهد: در دوره اخیر سقف شانس امتیاز تعیین کردهاند تا کسی نتواند امتیاز خود را از یک حدی بالاتر ببرد و شانس خود را بسیار افزایش دهد.
شرکت دیگری میگوید: برای «گاوبندی» بازیکنهای حرفهای چارهاندیشی کرده تا امکان پشت هم قرار گرفتن چند بازیکن حرفهای را مسدود کند.
خرد کردن نیمی از جوایز که برای مثال اعلام میکند «با پاسخ به ۲ سؤال ۲۰۰ گیگ اینترنت رایگان بگیرید»، یا ارائه شارژ ۱۰۰۰ تومانی یا محاسبه شانس قرعهکشی براساس روزهای حضور در مسابقه و سرویس (روزانه کردن هزینه سرویسها) از جمله این راهکارهاست تا شانس افراد عادی از همهجا بیخبر را افزایش دهد،اما درنهایت جایزههای بزرگ رقابتی مانند مازراتی جذابیتی دیگر دارند و از این رو باز هم وجود خواهند داشت.
برگزارکنندگان میگویند تجربه نشان داده در خرد کردن جوایز، جایزه نقدی کمتر از ۲ میلیون تومان نباید باشد که در غیر این صورت برنده برای دریافت انگیزه لازم را نخواهد داشت.
پیشنهادهای دیگری نیز به ذهنشان رسیده از جمله اینکه شمارههایی که تاکنون زیاد برنده شدهاند، در هر سال حداکثر یکبار بتوانند در مسابقات شرکت کنند، اما معلوم نیست این راهکار مورد موافقت اپراتور قرار گیرد.
اما این جذابیتها، تمام ماجرای سرویسهای ارزشافزوده و مسابقات پیامکی اپراتورها نیست.
فضای کنونی مسابقات رسمی با پیامکهای جعلی برنده شدن از طرف شمارههای شخصی موبایل توامان شده است، افرادی که با پیامکهای کلاهبردارانه مورد استفاده قرار میگیرند، تجربیات خود را به پای مسابقات و وعده جوایز اپراتورها میگذارند و آنها را به دیگران نیز توصیه میکنند.
در همین فضا نیز برخی شرکتهای VAS نیز پیامکهای مجاز خود را با کلمات اغواکننده برنده شدن در مسابقه همراه میکنند که تشخیص سرشمارهها برای افراد آسان نیست.
از این رو همگام با کلاهبرداران به دامن زدن تردید در این بازار کمک میکنند.
شرکتهای خدمات ارزش افزوده و مسابقات طبق دستورالعملها، ملزم به رعایت مواردی برای رعایت حقوق مشترکان موبایل هستند؛ از جمله اینکه باید هر هفته یا هر روز یکبار شرایط خروج از سرویس را اطلاعرسانی کنند، باید شمارهای برای پشتیبانی داشته باشند و باید ظرف مدت معینی جوایز را عین وعده تحویل دهند.
علاوه بر شرکتهایی که به صورت شفاف در این بازار حضور دارند، برخی شرکتها نیز تجربه بدی برای کاربران عادی رقم زدهاند.
مانند برخی سرویسهای ارزش افزوده که پایشان به برنامههای پرمخاطب تلویزیونی به ویژه فوتبالی باز شد.
اکنون نیز این سرویسهای وسوسهکننده به سریالهای شبانه پرطرفدار سرایت کردهاند.
تجربههای بد، فضای سرویسهای ارزشافزوده را آلوده میکند، زیرا این بازار برند ندارد؛ عمل هر کس به سود یا ضرر همه تمام میشود.
چنین دردسرهایی باعث شده به قول «حرفهایها» همراه اول فعلا در لاین جوایز خود محدودیتهایی قائل شود.
ناآگاهی مشترکان نقش مهمی در نارضایتیها دارد؛ آنها گاهی تفاوت سرویس رسمی و جعلی را تشخیص نمیدهند و به دام کلاهبرداران میافتند یا از فرایند نه چندان راحت سرویسهای ارزشافزوده سردرنمیآورند و به دردسر مالی و روانی گرفتار میشوند.
در نتیجه مشکلات ناشی از نوپا بودن این صنعت، نشان میدهد برای کسب رضایت و حفظ حقوق مشترکان، اطلاعرسانی و آموزش و از همه مهمتر نظارت و کنترل بسیار بسیار بیشتری لازم است.