02-03-2016، 11:49 AM
مدیر بررسیهای فنی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات تاکید کرد: طبق پروانه، امکان ارائه طرحهای تشویقی تعرفهای برای اپراتورها وجود دارد.
"حسین فلاح جوشقانی" در گفتوگویی، در پاسخ به این سوال که "آیا در آستانه فرا رسیدن ایام نوروز 95 این احتمال وجود دارد که با از سرگیری فعالیت اپراتورها در زمینهی مکالمات نامحدود موافقت شود؟"، اظهار کرد: تاکنون اپراتورها در این زمینه پیشنهادی ارائه نکردهاند.
مدیر بررسیهای فنی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات با تاکید بر اینکه قطعا لازم است پیش از اجرای طرحهای تشویقی، اپراتورها جزئیات آن را به رگولاتور اطلاع دهند، گفت: البته طبق پروانه اپراتورها اینگونه نیست که لازم باشد اپراتور برای ارائه هر طرح تعرفهای، از ما تاییدیه داشته باشند.
وی ادامه داد: قطعا اپراتورها میتوانند همین حالا هم در چارچوب پروانه خود به ارائه طرحهای مختلف بپردازند، چرا که ما در این زمینه تعیین تکلیف نمیکنیم و این امکان وجود دارد که اپراتورهای مختلف تخفیفهای متنوعی را برای مشترکان در نظر بگیرند.
به گفته او این موضوع نیز به بازاریابی و مارکتینگ آنها بستگی دارد و ما تنها برای آنها این شرط را در نظر گرفتهایم که کیفیت خود را کاهش نداده و اطلاعرسانی دقیق و شفافی برای مشترکان داشته باشند و چارچوبهای پروانه خود را رعایت کنند.
فلاح همچنین یادآور شد: بحث توقف سرویس مکالمات نامحدود هم زمانی اعلام شد که به دلیل افزایش ترافیک و کاهش کیفیت خدمات اعتراضاتی به سازمان منعکس شد.
وی عنوان کرد: به دنبال طرح این گلایهها سازمان تنظیم مقررات از اپراتورها خواست اطلاعات مربوط به تاثیر این طرح در شبکه خود را اعلام کنند تا ما بدانیم که به عنوان مثال چه تعداد از مشترکان از این طرح استفاده کردهاند، اجرای چنین طرحهایی چه اندازه در کیفیت شبکه تاثیر گذاشته و چه درآمدی برای اپراتور به همراه داشته است؟
مدیر بررسیهای فنی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات ادامه داد: در آن مقطع هم بحث ما این نبود که جلوی اجرای این طرح گرفته شود، بلکه ما بر این نکته تاکید داشتیم که باید شرایط اجرای طرحها به گونهای باشد که موجبات نارضایتی مشترکان از خدمات اپراتور را به همراه نداشته باشد.
فلاح جوشقانی افزود: ما از خود اپراتورها درخواست کردیم که اطلاعات مربوطه را برای سازمان تنظیم مقررات ارسال کنند. تاکنون نیز یکی از اپراتورها این اطلاعات را به سازمان فرستاده است. برای ایام عید نیز قطعا سازمان تنظیم مقررات و اپراتورها نگاه مثبتی به طرحهای تشویقی خواهند داشت و در شرایطی که اپراتور امکان ارائهی طرحهایی با قیمت مناسب و حفظ کیفیت و رضایت مردم را داشته باشد، رگولاتور ممانعت نخواهد کرد.
وی ادامه داد: البته باید به این مساله توجه داشت که برای ارائه طرحهایی از این دست لازم است ابتدا زیرساختهای مربوطه از سوی اپراتور فراهم شود که در این زمینه نیز ما جلسات متعددی با اپراتورها داشتهایم تا به این نتیجه برسیم که چگونه میتوان با حفظ کیفیت طرحهای خوبی ارائه داد تا چه در ایام عید و چه ایام پس از آن، مشترکان بتوانند از تخفیفهای اپراتور نیز بهرهمند شوند.
فلاح جوشقانی در عین حال از همکاری اپراتورها برای تهیه چارچوبی خاص برای طرحهای تشویقی خبر داد و گفت: در این قالب تلاش داریم در عین حفظ کیفیت، ضرری هم به سایر اپراتورها وارد نشود.
مدیر بررسیهای فنی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات در پایان یادآور شد: نکتهی دیگر آنکه، در خصوص طرحهای تشویقی هم، هیچ کشوری در دنیا اینگونه نیست که این طرحها را به طور تمام مدت ارائه کند، به هر حال طرحهای تشویقی مربوط به یک دوره زمانی خاص میشوند و در زمان ارائه آنها باید مشترک به طور شفاف بداند که تفاوت این سرویس با شرایط عادی از چه قرار است.
هر طرح تشویقی بیش از ۳ ماه نمی تواند تداوم یابد
معاون رگولاتوری با بیان اینکه اپراتورها با رعایت این دو مورد می توانند طرح های جدید تشویقی خود را ارائه کنند خاطرنشان کرد: اصولا در پروانه های موبایل، تعداد طرح های تشویقی در طول سال با توجه به نوع پروانه صادر شده، حداقل ۴ و حداکثر ۸ بار و به صورت محدود است. همچنین هر طرح تشویقی نیز بیش از ۳ ماه نمی تواند تداوم یابد.
وی با تاکید براینکه طرح تشویقی همانطور که از اسمش پیداست باید به صورت تشویقی و در یک زمان محدود ارائه شود اضافه کرد: اما در حال حاضر این طرح ها از سوی اپراتورهای موبایل با زمانهای طولانی انجام می شود. البته رگولاتوری از طرحهایی که در آن منافع مشترکان دیده شود حمایت می کند اما نباید طرح به نحوی باشد که کیفیت شبکه دچار مشکل شود.
عباسی شاهکوه با اشاره به اینکه در ارائه سرویس مکالمات نامحدود، شبکه اپراتورهای موبایل در نقاطی دچار اختلال شد ادامه داد: اگر اجازه می دادیم این طرح ادامه پیدا کند شبکه با اختلالات بزرگی روبه رو می شد. ما نباید صبر کنیم که اختلالات فراگیر شود و پس از آن اقدام کنیم که این به ضرر شبکه و کاربران خواهد بود. از سوی دیگر در این قبیل طرح ها، به دلیل نامحدود بودن، به محض آنکه تعداد استفاده کنندگان افزایش می یاید، ترافیک شبکه به طور تصاعدی افزوده می شود. به همین دلیل در صورتی که جلوی آن گرفته نشود منجر به بروز اختلالات گسترده خواهد شد.
اطمینان یافتن از رقابت سالم حق رگولاتوری است
معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در مورد مباحث ضدرقابتی که در گزارش مرکز پژوهش های مجلس به آن اشاره شده است گفت: ما خیلی وارد جزئیات این موضوع نشدیم، چرا که این موضوع از نظر قانونی باید دارای چارچوبهای مشخصی باشد تا بتوان اقدام کرد و به همین دلیل ما روی این موضوع تاکید نکردیم.
وی گفت: البته در اساسنامه رگولاتوری، موضوع «اطمینان از رقابت سالم» دیده شده است اما مصادیق امور ضدرقابتی که باید از سوی شورای رقابت تدوین شود هنوز دارای چارچوب نیست. به همین دلیل، تعریف ما در طرح مکالمات نامحدود، تنها اطمینان یافتن از رقابت سالم بین اپراتورها بود. رگولاتوری نمی تواند نسبت به رقابت ناسالم بی تفاوت باشد اما در موضوع توقف مکالمات نامحدود، این مساله در اولویت قرار نداشت. حتی در مکاتباتمان با اپراتورها نیز تاکیدی بر ایجاد مسائل ضدرقابتی نداشتیم.
عباسی شاهکوه در مورد اجرای مجدد طرح های تشویقی مکالمات نامحدود از سوی اپراتورها اظهار داشت: هم اکنون نیز اپراتورها به اسامی مختلف در حال اجرای این طرح هستند. ما با کلمه نامحدود مشکل نداریم اما نامحدود بودن، باعث اختلال در محاسبات می شود. برای رگولاتوری بهتر آن است که به جای کلمه نامحدود، اپراتورها برای مثال از ۱۰۰۰ دقیقه مکالمه استفاده کنند. این برای کاربر تفاوتی نخواهد داشت اما برای رگولاتوری کلمه نامحدود، محاسبات را به هم می ریزد و نمی توان وضعیت شبکه را ارزیابی و سنجید. به همین دلیل تا زمانی که آثار شبکه در اجرای طرح تشویقی از سوی اپراتورها، مشخص نباشد نمی توان طرح را تایید کرد.
چارچوب جدید برای طرح های تشویقی وضع می شود
عباسی شاهکوه ادامه داد: به زودی چارچوبی در مورد نحوه ارائه طرح های تشویقی اپراتورهای موبایل تدوین می شود تا اپراتورها، طبق دستورالعمل مشخص و در یک چارچوب معین، نسبت به ارائه طرح های تشویقی به مشترکانشان اقدام کنند.
وی با تاکید براینکه در طرح تشویقی اپراتورها باید دنبال نوآوری در ارائه سرویس باشند افزود: به این معنی که برای مثال اگر اپراتور در طول یک سرویس، ۸ بار بتواند طرح تشویقی بدهد، در این ۸ مرتبه، یک مدل طرح را ارائه نداده و خلاقیت داشته باشد تا مشترکان نیز در استفاده از طرح های تشویقی آزادی عمل داشته باشند. اما در اپراتورهای ما این خلاقیت کمتر دیده می شود و این طرح های تشویقی مرتب در حال تکرار است و این اصلا منطقی نیست.
معاون صدور مجوز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، با اشاره به مقرراتی که از گذشته برای طرح های تشویقی اپراتورهای موبایل دنبال می شد، به مهر گفت: تا زمانی که دستورالعمل جدید تدوین نشده است باید مقررات فعلی رعایت شود که این مقررات شامل ارائه طرح های تشویقی حداکثر ۸ مرتبه در سال است و یک طرح نمی تواند بیش از ۳ ماه باشد. اما در مقررات گذاری جدید، به طور قطع این پارامترها را تغییر خواهیم داد و ممکن است علاوه بر این، چیزهای دیگر هم به این مقررات اضافه کنیم.
وی با بیان اینکه طرح های تشویقی با هدف ارزیابی یک روش تعرفه و نحوه استقبال مشترک از آن تعریف می شود تا رفتار مشترک را براساس سرویس های جدید بسنجند خاطرنشان کرد: اما اپراتورهای ما خیلی به این نکات توجه نمی کنند. بنابراین در چارچوب جدیدی که برای اپراتورهای موبایل می گذاریم به این موضوعات نیز می پردازیم.
عباسی شاهکوه پیش بینی کرد که این دستورالعمل و مقررات گذاری ظرف ۳ ماه آینده برای تصویب در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، آماده شود.
به گزارش مهر، طرح های تشویقی ۳ اپراتور موبایل در مکالمات نامحدود دی ماه امسال با دستور رگولاتوری متوقف شد. اواخر هفته گذشته مرکز پژوهش های مجلس این اقدام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی را در لغو طرح مکالمات نامحدود اپراتورهای موبایل، غیرقانونی و ضدرقابتی اعلام کرد.
ـــــــــــــــ
طبق این مطالب به خود اپراتورها بستگی داره!
"حسین فلاح جوشقانی" در گفتوگویی، در پاسخ به این سوال که "آیا در آستانه فرا رسیدن ایام نوروز 95 این احتمال وجود دارد که با از سرگیری فعالیت اپراتورها در زمینهی مکالمات نامحدود موافقت شود؟"، اظهار کرد: تاکنون اپراتورها در این زمینه پیشنهادی ارائه نکردهاند.
مدیر بررسیهای فنی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات با تاکید بر اینکه قطعا لازم است پیش از اجرای طرحهای تشویقی، اپراتورها جزئیات آن را به رگولاتور اطلاع دهند، گفت: البته طبق پروانه اپراتورها اینگونه نیست که لازم باشد اپراتور برای ارائه هر طرح تعرفهای، از ما تاییدیه داشته باشند.
وی ادامه داد: قطعا اپراتورها میتوانند همین حالا هم در چارچوب پروانه خود به ارائه طرحهای مختلف بپردازند، چرا که ما در این زمینه تعیین تکلیف نمیکنیم و این امکان وجود دارد که اپراتورهای مختلف تخفیفهای متنوعی را برای مشترکان در نظر بگیرند.
به گفته او این موضوع نیز به بازاریابی و مارکتینگ آنها بستگی دارد و ما تنها برای آنها این شرط را در نظر گرفتهایم که کیفیت خود را کاهش نداده و اطلاعرسانی دقیق و شفافی برای مشترکان داشته باشند و چارچوبهای پروانه خود را رعایت کنند.
فلاح همچنین یادآور شد: بحث توقف سرویس مکالمات نامحدود هم زمانی اعلام شد که به دلیل افزایش ترافیک و کاهش کیفیت خدمات اعتراضاتی به سازمان منعکس شد.
وی عنوان کرد: به دنبال طرح این گلایهها سازمان تنظیم مقررات از اپراتورها خواست اطلاعات مربوط به تاثیر این طرح در شبکه خود را اعلام کنند تا ما بدانیم که به عنوان مثال چه تعداد از مشترکان از این طرح استفاده کردهاند، اجرای چنین طرحهایی چه اندازه در کیفیت شبکه تاثیر گذاشته و چه درآمدی برای اپراتور به همراه داشته است؟
مدیر بررسیهای فنی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات ادامه داد: در آن مقطع هم بحث ما این نبود که جلوی اجرای این طرح گرفته شود، بلکه ما بر این نکته تاکید داشتیم که باید شرایط اجرای طرحها به گونهای باشد که موجبات نارضایتی مشترکان از خدمات اپراتور را به همراه نداشته باشد.
فلاح جوشقانی افزود: ما از خود اپراتورها درخواست کردیم که اطلاعات مربوطه را برای سازمان تنظیم مقررات ارسال کنند. تاکنون نیز یکی از اپراتورها این اطلاعات را به سازمان فرستاده است. برای ایام عید نیز قطعا سازمان تنظیم مقررات و اپراتورها نگاه مثبتی به طرحهای تشویقی خواهند داشت و در شرایطی که اپراتور امکان ارائهی طرحهایی با قیمت مناسب و حفظ کیفیت و رضایت مردم را داشته باشد، رگولاتور ممانعت نخواهد کرد.
وی ادامه داد: البته باید به این مساله توجه داشت که برای ارائه طرحهایی از این دست لازم است ابتدا زیرساختهای مربوطه از سوی اپراتور فراهم شود که در این زمینه نیز ما جلسات متعددی با اپراتورها داشتهایم تا به این نتیجه برسیم که چگونه میتوان با حفظ کیفیت طرحهای خوبی ارائه داد تا چه در ایام عید و چه ایام پس از آن، مشترکان بتوانند از تخفیفهای اپراتور نیز بهرهمند شوند.
فلاح جوشقانی در عین حال از همکاری اپراتورها برای تهیه چارچوبی خاص برای طرحهای تشویقی خبر داد و گفت: در این قالب تلاش داریم در عین حفظ کیفیت، ضرری هم به سایر اپراتورها وارد نشود.
مدیر بررسیهای فنی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات در پایان یادآور شد: نکتهی دیگر آنکه، در خصوص طرحهای تشویقی هم، هیچ کشوری در دنیا اینگونه نیست که این طرحها را به طور تمام مدت ارائه کند، به هر حال طرحهای تشویقی مربوط به یک دوره زمانی خاص میشوند و در زمان ارائه آنها باید مشترک به طور شفاف بداند که تفاوت این سرویس با شرایط عادی از چه قرار است.
هر طرح تشویقی بیش از ۳ ماه نمی تواند تداوم یابد
معاون رگولاتوری با بیان اینکه اپراتورها با رعایت این دو مورد می توانند طرح های جدید تشویقی خود را ارائه کنند خاطرنشان کرد: اصولا در پروانه های موبایل، تعداد طرح های تشویقی در طول سال با توجه به نوع پروانه صادر شده، حداقل ۴ و حداکثر ۸ بار و به صورت محدود است. همچنین هر طرح تشویقی نیز بیش از ۳ ماه نمی تواند تداوم یابد.
وی با تاکید براینکه طرح تشویقی همانطور که از اسمش پیداست باید به صورت تشویقی و در یک زمان محدود ارائه شود اضافه کرد: اما در حال حاضر این طرح ها از سوی اپراتورهای موبایل با زمانهای طولانی انجام می شود. البته رگولاتوری از طرحهایی که در آن منافع مشترکان دیده شود حمایت می کند اما نباید طرح به نحوی باشد که کیفیت شبکه دچار مشکل شود.
عباسی شاهکوه با اشاره به اینکه در ارائه سرویس مکالمات نامحدود، شبکه اپراتورهای موبایل در نقاطی دچار اختلال شد ادامه داد: اگر اجازه می دادیم این طرح ادامه پیدا کند شبکه با اختلالات بزرگی روبه رو می شد. ما نباید صبر کنیم که اختلالات فراگیر شود و پس از آن اقدام کنیم که این به ضرر شبکه و کاربران خواهد بود. از سوی دیگر در این قبیل طرح ها، به دلیل نامحدود بودن، به محض آنکه تعداد استفاده کنندگان افزایش می یاید، ترافیک شبکه به طور تصاعدی افزوده می شود. به همین دلیل در صورتی که جلوی آن گرفته نشود منجر به بروز اختلالات گسترده خواهد شد.
اطمینان یافتن از رقابت سالم حق رگولاتوری است
معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در مورد مباحث ضدرقابتی که در گزارش مرکز پژوهش های مجلس به آن اشاره شده است گفت: ما خیلی وارد جزئیات این موضوع نشدیم، چرا که این موضوع از نظر قانونی باید دارای چارچوبهای مشخصی باشد تا بتوان اقدام کرد و به همین دلیل ما روی این موضوع تاکید نکردیم.
وی گفت: البته در اساسنامه رگولاتوری، موضوع «اطمینان از رقابت سالم» دیده شده است اما مصادیق امور ضدرقابتی که باید از سوی شورای رقابت تدوین شود هنوز دارای چارچوب نیست. به همین دلیل، تعریف ما در طرح مکالمات نامحدود، تنها اطمینان یافتن از رقابت سالم بین اپراتورها بود. رگولاتوری نمی تواند نسبت به رقابت ناسالم بی تفاوت باشد اما در موضوع توقف مکالمات نامحدود، این مساله در اولویت قرار نداشت. حتی در مکاتباتمان با اپراتورها نیز تاکیدی بر ایجاد مسائل ضدرقابتی نداشتیم.
عباسی شاهکوه در مورد اجرای مجدد طرح های تشویقی مکالمات نامحدود از سوی اپراتورها اظهار داشت: هم اکنون نیز اپراتورها به اسامی مختلف در حال اجرای این طرح هستند. ما با کلمه نامحدود مشکل نداریم اما نامحدود بودن، باعث اختلال در محاسبات می شود. برای رگولاتوری بهتر آن است که به جای کلمه نامحدود، اپراتورها برای مثال از ۱۰۰۰ دقیقه مکالمه استفاده کنند. این برای کاربر تفاوتی نخواهد داشت اما برای رگولاتوری کلمه نامحدود، محاسبات را به هم می ریزد و نمی توان وضعیت شبکه را ارزیابی و سنجید. به همین دلیل تا زمانی که آثار شبکه در اجرای طرح تشویقی از سوی اپراتورها، مشخص نباشد نمی توان طرح را تایید کرد.
چارچوب جدید برای طرح های تشویقی وضع می شود
عباسی شاهکوه ادامه داد: به زودی چارچوبی در مورد نحوه ارائه طرح های تشویقی اپراتورهای موبایل تدوین می شود تا اپراتورها، طبق دستورالعمل مشخص و در یک چارچوب معین، نسبت به ارائه طرح های تشویقی به مشترکانشان اقدام کنند.
وی با تاکید براینکه در طرح تشویقی اپراتورها باید دنبال نوآوری در ارائه سرویس باشند افزود: به این معنی که برای مثال اگر اپراتور در طول یک سرویس، ۸ بار بتواند طرح تشویقی بدهد، در این ۸ مرتبه، یک مدل طرح را ارائه نداده و خلاقیت داشته باشد تا مشترکان نیز در استفاده از طرح های تشویقی آزادی عمل داشته باشند. اما در اپراتورهای ما این خلاقیت کمتر دیده می شود و این طرح های تشویقی مرتب در حال تکرار است و این اصلا منطقی نیست.
معاون صدور مجوز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، با اشاره به مقرراتی که از گذشته برای طرح های تشویقی اپراتورهای موبایل دنبال می شد، به مهر گفت: تا زمانی که دستورالعمل جدید تدوین نشده است باید مقررات فعلی رعایت شود که این مقررات شامل ارائه طرح های تشویقی حداکثر ۸ مرتبه در سال است و یک طرح نمی تواند بیش از ۳ ماه باشد. اما در مقررات گذاری جدید، به طور قطع این پارامترها را تغییر خواهیم داد و ممکن است علاوه بر این، چیزهای دیگر هم به این مقررات اضافه کنیم.
وی با بیان اینکه طرح های تشویقی با هدف ارزیابی یک روش تعرفه و نحوه استقبال مشترک از آن تعریف می شود تا رفتار مشترک را براساس سرویس های جدید بسنجند خاطرنشان کرد: اما اپراتورهای ما خیلی به این نکات توجه نمی کنند. بنابراین در چارچوب جدیدی که برای اپراتورهای موبایل می گذاریم به این موضوعات نیز می پردازیم.
عباسی شاهکوه پیش بینی کرد که این دستورالعمل و مقررات گذاری ظرف ۳ ماه آینده برای تصویب در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، آماده شود.
به گزارش مهر، طرح های تشویقی ۳ اپراتور موبایل در مکالمات نامحدود دی ماه امسال با دستور رگولاتوری متوقف شد. اواخر هفته گذشته مرکز پژوهش های مجلس این اقدام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی را در لغو طرح مکالمات نامحدود اپراتورهای موبایل، غیرقانونی و ضدرقابتی اعلام کرد.
ـــــــــــــــ
طبق این مطالب به خود اپراتورها بستگی داره!